Novinky

Proč ladit posed?

Jaro se nezadržitelně blíží a možná se už těšíte až jarní paprsky prohřejí vzduch a budete moci vyrazit na kolo. Možná ale o koupi bicyklu teprve uvažujete a říkáte si, jaký by měl být a jaké to bude pěkné svezení s větrem v zádech.

V obou případech je ale pro pozitivní zážitek z jízdy potřeba mít kolo, které Vám dokonale sedne! Celkem není velký rozdíl, jestli jezdíte na kole „na pohodu“ s rodinou, hecujete se s přáteli, dojíždíte do práce nebo závodíte na nejvyšší úrovni. Všichni, ale chceme, aby nás na kole ani po vyjížďce nic nebolelo!

Zásadní pro dobrý pocit z jízdy je mít správný typ kola. Výrobci dnes nabízejí velkou škálu možností. Můžeme se bavit jízdou na horském kole v terénu, vzít si silnici a užít si větší rychlost a lehkost nebo skloubit výhody obou kol a osedlat gravel bika na štěrkových stezkách. Pokud tedy doma ještě kolo nemáte zamyslete se, kde a jak chcete jezdit ať nešlápnete vedle hned z počátku.

Ve chvíli, kdy už kolo vlastníte je důležité, aby se Vám přizpůsobilo, a ne abyste se Vy přizpůsobovali kolu. Dobře udělaný posed zvyšuje vaši efektivitu, výkon, komfort a předchází zranění a bolesti.

Správná pozice na kole umožní jezdci efektivní řízení kola, dobrou adaptaci na profil terénu, libovolnou kadenci při šlapání a zajistí optimální polohu těla.

Efektivní metodou nastavení posedu je Retül Fit

Retül Fit je metodika nastavení posedu na kole pocházející z amerického města Colorado. V tamním Boulder centru pro sportovní medicínu se Andrew Pruitt intenzivně věnoval cyklistické anatomii a rozvíjel své znalosti v oblasti optimalizace cyklistického posedu. Postupem času byl tak vyvinut precizní systém, který respektuje cyklistu a pomáhá mu zvýšit jeho zážitek z jízdy na maximum ať už je jeho cyklistická minulost jakákoli.

SpecializedRetulPetra Krtickova fyzioterapie Re forma

zdroj:https://www.roevalleycycles

Cíle fittingu

 Dobrý fit lze udělat bez ohledu na typ kola – lze ladit silniční, fitness, MTB, gravel nebo časovkářský speciál. Správný fit zajišťuje optimální vzájemnou pozici trupu, kyčle, kolene a chodidla v průběhu pohybu pedálu. Tím se vytváří efektivita a zároveň se chrání koleno před případným přetížením. Zatížení kolene bez rušivých negativních vlivů umožňuje čéšce volný pohyb a omezuje přetížení vznikající při velkém pokrčení kolene. Efektivní nastavení šetří práci postranních stabilizátorů kolene (Iliotibiální trakt a krejčovský sval). Zatímco velké svalové skupiny (čtyřhlavý sval stehenní a velký sval hýžďový jsou využity pro pohyb jezdce kupředu.

Jak bike fit probíhá?

Nejdříve probereme, jak na kole jezdíte, jak často a jaké jsou vaše cíle a očekávání. Čas věnujeme také tomu, zda provozujete i jiné sportovní aktivity či jestli jste řešili nějaká zranění a úrazy v minulosti. To vše pak dává jednotlivé střípky do skládačky, aby byl pak obraz o jezdci ucelený.

Podrobně vyšetření tělesných proporcí je důležité pro následné nastavení. Změříme tedy pánev, chodidlo a další parametry bez kterých by byl fit méně přesný.

Následně je na tělo připevněno několik senzorů, které snímají pohyb jezdce na kole.

Pak už přikročíme k samotnému nastavení.

Zásadní pro pohyb na kole je sedlo. Je klíčovým kontaktním bodem, který ovlivňuje jak sed, tak šlapání i pozici páteře a následně horních končetin. Takže sedlu věnujeme dostatek pozornosti, aby vám prostě sedlo! Není nic horšího, než když proklínáte sedlo od prvního okamžiku a jedinou myšlenkou při vyjížďce je: „kdy už slezu a ulevím mému pozadí!“

Po vyladění pozice sedla je nutné mít kolo dobře pod kontrolou, což nám zajistí správná řídítka a nastavení grippů. Bez tohoto kroku můžete na kole pociťovat diskomfort v oblasti ramen, krku, hlavy, ale i loktů a zápěstí. Často se setkávám s cyklisty, kteří si stěžují na brnění v prstech nebo na „bolavý krk“ po kole. Tomu lze dobře předejít kvalitním nastavením řidítek.

Dále nastavíme pozici pedálu, abychom předešli přetížení v oblasti Achillovy šlachy, chodidla či kolen. Rovnoměrné rozložení tlaku na pedál je zásadní pro efektivní šlapání a pro prevenci přetížení. Pokud řešíte na kole bolesti kolena, tak je nastavení zámků na tretře (cyklistické botě) zásadní a stejně tak i vyladění chodidla v botě.  I minimální změna může přinést velkou úlevu.

Pak je potřeba nový posed přeměřit a vše sladit v jeden funkční celek, abyste se cítili dobře.

Po několika vyjížďkách se s jezdcem posed následně znovu překontroluje a v případě potřeby vyladí postřehy a pocity na kole.

No a pak už nezbývá než šlápnout do pedálů s radostí a dobrým pocitem!

Nastaveni posedu Specialized Petra Krtickova Re forma retul bikefitting

zdroj: https://www.roevalleycycles

 

 

 

Zdroje:

Kurz Bike Fitting Specialized 2023

Procedury a praxe RETÜL FIT(2020). Specialized Bicycle Components University, California

Flossband je široká kompresní guma z přírodního latexu, která pomáhá klientům, kteří trpí zvýšeným nebo sníženým svalovým napětím, bolestí, otokem a omezením rozsahu pohybu. Využití najde u běžné populace, dětí i vrcholových sportovců.

Flossing (jak se technika pracující s kompresní gumou nazývá) intenzivně ovlivňuje kůži, svaly, klouby a fascie.

Koncept Flossing na bázi fyzioterapeutické metody bandážování končetin, která cílí na zvětšení rozsahu pohybů pacienta. Současně mírní a v mnoha případech i zcela potlačuje bolest, zlepšuje propriocepci z končetin (to jak vnímáme danou část těla). Z flossingu benefitují pacienti trpící snížením rozsahu pohybu po akutními či subakutními zraněním. Technika je velmi rychlá  a je založena na léty prověřených technikách bandážování vyvinutých v devadesátých létech a nejčastěji používaných při manuální lymfodrenáži.

Compres floss

 

Foto: Fossband různé síly a šířky 

Jak to funguje?

Elastická bandáž vytvoří silnější kompresi tkání a přitom pacientovi umožní určitý rozsah pohybů. Navíc tato technika pomáhá zvýšit účinnost svalové pumpy. Ze zraněné oblasti jsou rovněž odstraněny látky spojené s bolestí, například prostaglandin. Díky tomu dosáhnete významného snížení bolesti. Déle snižuje flossing bolest na podkladě vrátkové a endorfinové teorii bolesti.

Bandážovaná místa Flossbandem se následně mobilizují pomocí manuálních technik a specifických cvičení. Kombinací komprese a pohybu vznikají potřebné třecí síly, které odlepí sval a fascii od sebe a obnoví jejich vzájemnou kluznost (přetrhají se tzv. H-crosslinks, adheze, vazivové změny). Tím se ještě během cvičení mění pružnost tkáně i svalové a fasciální napětí. Po odstranění flossbandu se tkáň zachová jako „houba“, která do sebe nasaje čerstvou mezibuněčnou tekutinu a krev a výrazně se prokrví. Při aplikaci na kloub se díky stlačení tekutiny uvnitř kloubního spojení (synoviální tekutina) kloub oddálí a uvolní.

Technika je celkem rychlá a snadná. Jaký efekt po aplikaci nejčastěji pocítíte?

  • potlačení bolesti,
  • zvětšení rozsahu pohybu,
  • zlepšení cirkulace lymfy, zlepšení hydrataci tkání a prokrvení
  • zlepšuje regeneraci

Proč flossing funguje u hematomu nebo otoku?

Tím, že na zhmožděnou oblast aplikujete Flossband, dojde k jejímu okamžitému stlačení. Díky tomu dojde k nárůstu tlaku ve tkáni (z normálního tlaku okolo 1mm Hg až na 60 mm Hg) a zmenšení průtoku krve kapilárami. Tím znemožníme normální filtraci krve a sníží se sekrece proteinů z poškozených cév. Viditelně tak zmenšíte otok v postižené oblasti.

Regenerace s flossem po sport Mgr Petra Krtickova Re forma fyzioterapie pro vase telo

Foto: Aktivní regenerace po sportu

Jak na to?

Pro maximální individualizaci terapie lze zvolit k léčbě čtyři různé síly flossbandu a tři různé šířky. Volba se odvíjí od technik flossingu a cílů terapie.

Techniky které lze využít:

  • Lymfatická technika - ovlivnňuje hematomy, otoky (chronické i akutní), a nebo pro efektivní regeneraci po sportu (aktivní či pasivní).
  • Myofasciální technika – působí na svaly a fascie – velmi efektivní na úponové bolesti – přetížení Achillovy šlachy, patní ostruhy, tenisový loket.
  • Kloubní technika – centruje kloub do optimální polohy, zvětšuje kloubní rozsah – ovlivnění valgozity kolen, uvolnění kolena po artroskopii.

  

Flossing pri bolesti kolena Regenerace s flossem po sportu Mgr Petra Krtickova Re forma fyzioterapie pro vase telo

 Foto: Flossing při úponových bolestech kolena

Využití elastických gum Flossband se v praxi ukázalo být extrémně účinnou terapeutickou metodou. Jsou rovněž velkým přínosem pro velké

množství různých pacientů. Po zaškolení klienta lze Flossband používat i doma pro efektivní autoterapii.

 

Potřebujete pomoci s přetíženými svaly? 

Objednajte se jednoduše přes objednávký formulář 

 

Zdroje:

Kurz Terapeutické využití kompresní gumy CompreFloss

https://flossband.cz/co-je-flossbanda-easyflossing

Po mateřské pauze jsem se připojila k německému reprezentačnímu teamu. Kde jinde si užít skvělou atmosféru v teamu než na největším cyklistickém závodě na území Německa. Deutschland tour je součástí prestižní série závodů UCI Europe Tour. U našich západních sousedů se cyklistika opět těší velké oblibě, a tak atmosféra byla opravdu skvělá! K velkému zájmu ze strany novinářů přispěl leader teamu Simon Geschke, který na nedávno skončené Tour de France skončil druhý v soutěži o vrchařský dres.
Práce fyzioterapeuta u sportovního teamu je velmi komplexní. A tak prvním úkolem bylo ošetření Simona po pádu ještě před startem samotného závodu. Při prvním společném tréninku si Simon způsobil několik odřenin při průjezdu kruhovým objezdem. Nebyl to tedy ideální start do závodu, ale závodníci jsou na odřeniny "zvyklí" a umí závodit i v těžkých podmínkách.?
Na závodníky čekal krátká prolog, který ve Výmaru s přehledem vyhrál Filippo Ganna. Pak už následovaly čtyři etapy, které prověřili spurtery, ale i vrchaře. Rozhodující třetí etapa končila na vrcholu Schauinsland, kde první zvedl ruce nad hlavu ruce Adam Yates. Yates z Ineosu Grenadiers vedoucí dres uhájil i v poslední etapě. Naši svěřenci sice nezískali velký úspěch, ale vzhledem k celkové mladosti teamu byli nasbírané zkušenosti velmi cenné. A pro fyzioterapeuta je největší odměnou zdraví svěřenců po dokončeném závodě.?
 

Rádi posloucháte? Říkáte si, že ano, ale záleží o čem...Můžete si užít uvolněný rozhovor s Kájou Polívkovou, která láká všechny dámy na kolo?‍♀️ (a nejen ženy)! Provozuje o tom velmi zajímavý web s názvem Damynakole.cz. Jedná se o originální projekt o kolech, ženách a zážitcích ze sedla. Mimo jiné jsou tam i rady pro naše tělo a rozhovor s Kájou propojoval nejen cyklo, ale také fyzio povídání.?‍♀️ Příjemný poslech! 

Poslechnout podcast

úterý, 14 prosinec 2021 13:18

Darujte pohodu a relaxaci!

Pomozte svým blízkým zůstat ve formě!

 
 

Jsou Vaši blízcí ve formě? Že ne?

  • Jsou ve stresu a potřebují nechat odpočinout tělo i mysl?                     
  • Nabízím masáže prováděné zkušenou fyzioterapeutkou.
  • Trápí je bolesti nebo si nevědí rady při sportu či cvičení?         
  • Nabízím fyzioterapeutické vyšetření a následné řešení obtíží na míru

Darujte jim poukaz na fyzioterapii či masáže a mohou si i sami vybrat! 
Více info ZDE.

 

Jak na to?

  • Poukaz lze vyzvednout na adrese: Re-forma, Škrétova 42/2, Praha- Vinohrady, po předchozí domluvě. 
  • Odeslání prostřednictvím České pošty. Cena poukazu je navýšena o poštovné (52Kč). Platba předem na účet.
  • Elektronicky e - mailem. Platba předem na účet.

Kontakty

+420 777 018 491

 Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

pondělí, 08 červen 2020 12:36

Re-forma jinak a jinde!

Asi to tak mělo být...ale vždy když něco starého končí, něco nového začíná...

Přišla doba, kdy jsem musela ukončit svou dosavadní praxi v provozovně Na Dolinách 46. Takže tam už mě nenajdete. 

I přesto, že mám více jak rok mateřské radosti, tak zůstávám s klienty v kontaktu a příležitostně pracuji. 

Snažím se různými způsoby pomoci klientům a příznivcům Re-formy zůstat ve formě.

Možností je mnoho, ale nejčastěji volím konzultací po telefonu, e-mail , návštěvu klienta v práci nebo individuální trénink v parku.

V hlavě se rodí další plány a pracuji na tom, aby Re-forma byla ve formě i v budoucnu! 

Vám přeji, ať jste ve formě, protože pohyb je prostě radost!

Pokud vás tato myšlenka bude opouštět, tak si vzpomeňte na to, jaké to bylo když vás omezovala karanténa, restrikce nebo třeba nějaká nemoc…

 

Zdraví a pohodu přeje Petra Krtičková

 

neděle, 28 říjen 2018 20:12

Maminka ve formě!

Podzimní dny přímo vybízejí k aktivnímu pohybu v barevné přírodě, ale najde se i mnoho příležitostí k dalšímu vzdělání. 

Prvním z plánovaných podzimních kurzů Mgr. Petry Krtičkové byl workshop FIT V TĚHOTENSTVÍ.
Proč?
Mnoho žen již dnes pochopilo, že období těhotenství a následného mateřství jsou poměrně dlouhé a absolvování této životní periody v dobré kondici je důležité pro pohodu matky i dítěte. Kurz vedla zkušená fyzioterapeutka Daniela Císařová se zkušenostmi z anglické kliniky specializované na fyzio-urogynekologii.
Náplní kurzu byla například role fyzioterapeuta v péči o těhotnou ženu, dále nejčastější potíže ženy v těhotenství a po porodu, péče o pacientky s inkontinencí nebo břišní diastázou. Důležitou součástí kurzu byly také kontraindikace pro cvičení těhotných žen. Značná část byla věnována praktickým ukázkám cvičení pro těhotné ženy a nastavení optimální úrovně tréninku v těhotenství.

pondělí, 30 červenec 2018 08:42

Nevíte jak zaparkovat? Tady máte návod...

Vážení klienti, přinášíme Vám podrobnější informace k parkování v oblasti v okolí Re-formy.

Od 1.7.218 vstoupily v platnost modré parkovací zóny na Praze 4, což se týká i ulice Na Dolinách a přilehlých ulic. Pokud k nám přijíždíte autem, doporučujeme stažení aplikace k zaparkování (například aplikaci zaparkuju.cz) do vašeho telefonu, kde po zadání Vašich údajů a platební karty budete moci během několika vteřin platit za parkování v placených zónách v 
Praze. 
Doporučujeme zákazníkům parkování rámci fialové zóny na protilehlé straně ulice Na Dolinách nebo část ulice Lopatecká, ulice na Klikovce je možno parkovat za 20 Kč/hod (více na www.parkujvklidu.cz).
Cena parkování v modré zóně je 40Kč/hod a lze ji platit parkovací aplikací, sms dle SPZ auta nebo na místě pomocí parkovacích hodin.

Funkční Dynamická Stabilizace (FDS) v kontextu vývojové kineziologie.

Co si pod tím můžete představit?

FDS je jedinečný terapeuticko-klientský přístup, který klade důraz na uvědomění si vlastního těla. Zejména na vědomé procítění vnitřních prostor těla a jeho stability. Podporuje klienty v orientaci ve vlastním já, ve vzájemném vztahu mezi omezení vnitřního tělesného prostoru a bolestí, což umožňuje, aby byl klient sám schopen svou bolest odstranit. Aktivní a vědomě kontrolovaný prožitek při cvičení vede ke zlepšení pohybového sebeuvědomění a tím i k celkovému zlepšení tělesného zdraví.

Z čeho FDS vychází?

FDS podrobně mapuje pohybově-koordinační vývoj dítěte v období prvního roku jeho života. Znalost vývojových stádii a pohybových vzorců nám u dětí pomáhá určit jejich nervově-pohybovou (ne)zralost. Korigované polohy, které je možné pozorovat u dětí jsou u dospělých dobrým diagnostickým a hlavně efektivním terapeutickým nástrojem.

K čemu lze FDS využít?

Techniky funkční dynamické stabilizace se mohou použít pro léčbu:

- bolestí zad všech etáží (krční, hrudní, bederní páteř i křížová oblast)

- vadného držení těla

  • předsunuté držení hlavy a krční páteře
  • „odstáté“ lopatky
  • zakulacená záda
  • vpadlý / vyklenutý hrudník
  • zvýšené / snížené prohnutí bederní páteře
  • vtočené / vytočené kyčelní, kolenní klouby
  • poruchy postavení klenby nožní
  • aj.

- vadného dechového stereotypu

- poruch / omezených schopností vnímání těla a tělesných symptomů

Terapie však nikdy není o jedné technice. Přístup je vždy individuální a na vhodnosti daného postupu je třeba se domluvit s terapeutem.

 Nedaří se vám vyladit stabilitu vašeho těla? Pomohu vám : 

 

 

 

 

Použité zdroje

FISCHEROVÁ, Barbara. Funkční dynamická stabilizace v kontextu vývojové kineziologie.

Kurz Funkční dynamické stabilizace v kontextu vývojové kineziologie (školitel Mgr. Barbara Fišerová)

KOLÁŘ, P. et al. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.

Funkční dynamické stabilizace v kontextu vývojové kineziologie (část A)[online]. [cit. 2018-06-05]. Dostupné z: http://www.roseta.cz/ud%C3%A1lost/funkcni-dynamicke-stabilizace-v-kontextu-vyvojove-kineziologie-cast-a/?instance_id

Autor: Mgr. Veronika Andová

Strana 1 z 2